duminică, 30 iunie 2013

Cartierul Uranus - Izvor - Mihai Voda, fotografii din 1979

Am primit recent, si cu recunostinta, de la dl Adrian Muresan, un set de cateva zeci de fotografii ale disparutului cartier Izvor-Mihai Voda. Sunt facute in 1979 de catre fratele sau, dl Ion Muresan.

Mai jos sunt doar o parte, insotite de identificarile si comentariile d-lui Adrian Muresan. Nu am facut decat sa adaug o harta a zonei, un fragment din harta Bucurestiului de la inceputul anilor '70. Restul imaginilor incerc sa le public cat de curand, intr-o alta postare. Speranta mea este sa serveasca candva, impreuna cu alte fotografii existente, unui proiect de reconstituire 3D a cartierului!

"M-ar bucura ca in urma acestui demers sa reintalnesc vechi cunostinte, vecini sau, cum ati spus, alti locuitori ai frumosului si regretatului meu cartier. In acest scop, puteti atasa chiar si adresa mea de mail" 
Ceea ce si fac: adrianmuresan51@yahoo.com

Din nou, calde multumiri d-lui Adrian Muresan care mi-a trimis fotografiile, insotite de explicatii atat de detaliate.

Bucuresti - sf. anilor '60 sau inceputul anilor '70 - cartierul Uranus Izvor

Biserica Izvorul Tamaduirii:

Biserica Izvorul Tamaduirii din str Putul cu Apa Rece, la capatul dinspre str.Izvor

Strada Izvor spre Mihai Voda:

"Intersectia str.Izvor, str.B. P. Hasdeu si str. Ceres cu vedere spre str. Mihai Voda. In cladirea urmatoare celei cu “Lactate”erau un magazin de paine, o frizerie si o tutungerie (care vindea si caiete de scoala)."

"Str.Izvor dinspre str.B.P.Hasdeu catre str.Mihai Voda. In cladirea din prim-plan erau un atelier de mobila si o cizmarie. In planul departat se vede fabrica Luceafarul – spalatorie si curatatorie chimica – fosta Schmit si devenita ulterior Nufarul. Nu era deci o fabrica in sensul propriu, dar toata lumea ii spunea asa."

"Poza pe str. Izvor, din fata fabricii Luceafarul catre intersectia Izvor cu Hasdeu. Se mai puteau vedea reflectoarele de la nocturna de pe stadionul Republicii (ANEF)"

"Intrarea in fabrica Luceafarul (Nufarul). Fabrica mai avea o intrare prin str.Orascu, vizibila intr-o poza ulterioara. Peste drum de aceasta intrare, fabrica mai avea niste garaje – cu compresor in curte la care ne umflam mingile de fotbal – si ceva ce semana a club-sala de festivitati."

Strada Izvor la intersectia cu Mihai Voda:

"Str.Izvor la intersectia cu str. Mihai Voda si V.A Ureche. Cladirea din fata era pe Izvor la nr. 65. La parter era un magazin de paine (vizibil in poza pe colt) si in dreapta, o cizmarie. Mai in dreapta exista candva si un mic debit de  tutun – nu mai era. Cladirea rosie din planul doi era pe Mihai Voda la nr.70."

Strada Mihai Voda vazuta dinspre strada Izvor, urcand in panta spre Uranus. "In prim-plan, cladirea de la nr 70, apoi, in spatele masinii Fiat 850, gardul de beton si poarta din spate a intrep. Frigocom (care avea intrarea prin strada izvor). In planul departat, "rondul" cu str Fonteriei si str Putul cu Apa Rece"

Acelasi segment de strada de mai sus, partea din dreapta:

"Str. Mihai Voda din dreptul nr.63 (cladirea din dreapta) apoi, in mijlocul pozei, blocul de la nr.61, colt cu str. Al. Orascu,  iar in deal, “rondul” de la intersectia cu Fonteriei si Putul cu apa rece"

Tot strada Mihai Voda cativa metri mai in fata, la intersectia cu Al Orascu (in dreapta):

 "Cladirea cu intrare boltita, cred de la nr 66, era numita "la fotograf". Aici chiar a fost un atelier foto"
 "Strada Al Orascu vazuta din intersectia cu Mihai Voda"

Tot strada Al Orascu vazuta din Mihai Voda, partea dreapta:

"Tot strada Al Orascu din intersectia cu Mihai Voda (in dreapta, blocul de la nr 61). In plan mai indepartat, intrarea din spate si o cladire mare a fabricii Luceafarul. La subsolul cladirii era o cantina. In fata acestei cladiri era strada Jupiter (nu se vede deloc in poza)"

Din nou aceeasi portiune din strada Mihai Voda, vazuta de data asta din directie opusa:

 "Str. Mihai Voda vazuta din ”rond” catre intersectia cu Izvor. Chiar in stanga incepea str. Putul cu Apa Rece, iar in planul din mijloc, tot inspre stanga, str.Al. Orascu"

Pitoreasca imagine a coltului dintre strada Fonteriei si strada Putul cu Apa Rece, imortalizata de multe ori:

"Str. Fonteriei – in sus – si str. Putul cu apa rece – in jos –  vazute din “rond”. In capatul strazii Fonteriei, in planul departat, se pot vedea panourile de la demolarea sediului garnizoanei (arsenalului, cum ii spunea lumea). Acolo a fost initial si Monumentul Pompierilor, adica la locul lui, in Dealul Spirii."

Si strada Fonteriei:

 "Str. Fonteriei vazuta din rondul strazii Mihai Voda. In dreptul gardului de beton era foarte demult, cazarma corpului de garda de la arsenal." 

UPDATE! 20 iulie 2013
Un iubitor al Bucurestiului si al blogului Unknown Bucharest, dl Sorin D., s-a oferit sa "curete" vechile fotografii de urmele timpului, pentru a putea fi admirate in toata frumusetea lor! Deci mai jos sunt toate fotografiile din postare, retusate, insa fara explicatii si in ordine aleatoare:
















30 de comentarii:

  1. Nu imi amintesc ca pe str. Izvor să fi fost o linie de tramvai. Cred că domnul Mureșan face o greșeală.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil este vorba de Uranus, pe acolo circula tramvai

      Ștergere
    2. Pe strada Izvor a circulat mai intai tramvaiul 4, iar apoi tramvaiul 8 stiu asta fiindca am locuit pe strada 13 Septembrie intre strazile Izvor si Puisor pe locul unde astazi este hotelul Mariot. Pe Uranus era tramvaiul 25 care avea un capat in zona Leul, iar celalt in Bariera Vergului. Tot pe Uranus era si tramvaiul 7 care venea dinspre Rahova si cobora spre podul Izvor.

      Ștergere
    3. Tramvaiul 4 nu a circulat niciodata pe acolo. 4 venea din Colentina, apoi pe Stefan cel Mare pana la Piata Scanteii. A fost tramvaiul 3 (impreuna cu 8), care venea din Ghencea si mergea pana la Piata Scanteii, apoi apoi a fost prelungit pana la str Mezes unde intorcea cu tramvaiul 10(cartierul Chitila) ca in ultimii ani inainte de desfiintare sa fie din nou scurtat pana la Piata Scanteii. Tramvaiul 8 mergea tot din Ghencea (mai tarziu Lujerului si apoi Militari) pe la Izvor, Piata Unirii pana in Ferentari unde intorcea cu tramvaiul 23. Pe Uranus era tramvaiul 2 si nu tramvaiul 7, care venea de la depoul Alexandria, pe Rahova, pe la Chirigiu, cobora pe Uranus spre Izvor si Cismigiu, dupa care ajungea la Gara de Nord si mai departe pana in Giulesti cartierul 16 februarie) unde intorcea cu tramvaiul 11.

      Ștergere
    4. Tramvaiul 7 a precedat tramvaiul 2 pe Uranus. Tramvaiul 7 mergea între Parcul Rahova si Pantelimon

      Ștergere
    5. Din amintirile mele, pe strada Izvor circula cel puțin tramvaiul 8 (Ghencea - Ferentari) poate și 3 (Ghencea - Casa Scînteii)

      Ștergere
    6. Circula autobuzul 33.

      Ștergere
  2. Am locuit 27 de ani in blocul de pe 13 Septembrie colt cu strada Vulcan. Cand eram copil tramvaiele 3 si 8 care veneau din Ghencea, o faceau la stanga la Piata Puisor(str Puisor) pe str Izvor in jos, pe langa stadiunul Republicii, strandul Izvor, Arena Progresul (acolo se antrenau Tiriac si Nastase) pana la podul Izvor. Tramvaiele 20 si 25 mergeau inainte pe 13 Septembrie dupa care o faceau la stanga pe str Uranus, coborand pe langa arhivele statului pana la podul Izvor. Ani mai tarziu, nu se stie din ce motiv, tramvaiele 3 si 8 au fost scoase de pe str Izvor si au avut traseu comun cu tramvaiul 20 si 25 pe 13 Septembrie, apoi la stanga pe Urans pana la podul Izvor. Pe la sfarsitul lui 1981, de la Puisor, toate liniile de tramvai au fost re-introduse pe str Izvor penstru a face loc si a usura incepera demolarilor in vederea constructiei Casei Poporului impreuna cu sistematizarea zonei prin constructia de blocuri. Deci, asta este istoria :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. a circulat un tramvai pe strada Izvor. Am stat pe strada Dr.Staicovici ,iar primul an de scoala l-am urmat in "deal" la Puisor. Mergeam cu tramvaiul. Probabil tramvaiul 8,daca-mi amintesc bine.

      Ștergere
  3. Descoper un Bucuresti fara masini.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e, ai dreptate... e un soc sa te intorci asa de mult in timp si sa vezi cit de linistite si asezate erau locurile , oamenii si ... masinile. Superbe locuri aveam in Bucuresti si inca mai avem, dar din pacate prea putini dintre noi le apreciem cu adevarat valoarea. Pt cei cu adevarat pasionati , va recomand sa luati la picior cartiere precum Cotroceni , Primaverii , Vatra Luminoasa , Centrul Vechi inclusiv zona Mosilor, Dorobanti, Floreasca si veti fi cu adevarat surprinsi de cit de diversa este arhitectura Bucurestiului, cit de interesante sunt alaturarile de stiluri... absolut superb!

      Ștergere
    2. Indemnul este bun, dar e cam greu de pus in aplicare acum, sunt nenumarate obstacole: mainile parcate pe trotuar, circulatia de pe strada, firele spinzurate pe stalpi, panourile, cearceafurile si bannerele publicitare, etc.
      A fost un soc cind am descoperit asta - prin 2006 am revenit cu aparatul digital pe Anton Pann, una din strazile copilariei, dar era o circulatie intensa pe fosta straduta linistita!

      Ștergere
  4. eu am locuit pe Alexandru Orascu pänä in 1984! Persoana din spatele celor douä trabanturi de pe pozä este tatäl meu!!! iar eu deja am avut contact cu domnul Muresan. Pe aceeasi pozä se vede casa noasträ cu balconul la etajul 1. Pe strada Izvor exista o linie de tramvai desfiintatä. linile 3 si 8 mergeau de la podul izvor pe strada uranus pe la panduri, pe la vulcan pänä la ghencea. eu mergeam zilnic cu tramvaiul la scoalä pänä pe calea 13 septrembrie, de acolo pe jos pänä la Str. Drumul Särii.

    amintiri foarte frumoase avean si de la fabrica de päine de pa strada Putzul cu Apä Rece! acolo mirosea totä ziua a päine proaspätä, mai ales mirosul de la "baton cu mac" nu imi iese din cap, ceva care nu mai gäsesc pe toatä lumea din päcate. se fäcea acolo si "Eugenia", care de fapt pt. vänzare avea numai putinä crema, dar cänd ne dädea nouä, copiilor in vizitä, ne puneau crema triplä... stadionul republicii era loc de joc und fusese si Cenaclul Flacära, si centrul de sport Progressul cu strand, cu locuri de tenis de fotbal, de baschet si clubuiri de scrimä, de ping pong, de judo etc... la care la toate am fäcut antrenament cänd eram mic
    Mänästirea Mihai Vodä era atunci renumitä, la care mergeam de pasti, care din päcate a dispärut.

    Parlamentul romän tine azi sedintele in fosta mea curte

    ;O ((

    salutäri din zürich

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poze emotionante trezitoare de amintiri..A fost cartierul meu, locuiam pe strada Proserpina ,intre Ceres si Putul Cu Apa Rece, incepand cu anul 1945 si pana in 1977 cand am fugit din tara. A fost sansa mea sa nu fiu parte,martor la deslantuirea de un barbarism infiorator a clicei ceausiste.
      As dori sa revad imagini cu fabrica de paine Steagul Rosu,fosta Gaghel, cu fabrica de sampanie Zarea ,fosta Mott, cu scoala Romanescu unde ,probabil ,cei mai multi dintre copiii cartierului au trecut prin cele sapte clase primare, si, nu in ultimul rand , cu Stadionul Republicii, fost Anef, locul cu cele mai frumoase amintiri legate de sport- Internationalele de atletism ale Romaniei..
      Multumesc mult celor care au reusit sa culeaga aceste imagini de nesters.

      Ștergere
    2. Aveam in jur de 7 ani ... am stat pe Maior Ene (intrare la stadionul Republicii) unde am si avut un accident stupid de masina din vina mea.
      Mancam eugenia de la fabrica de paine in schimbul florilor culese de prin alte parti ... intram pe la mijlocul "scarisoarei" asa ii spuneam noi pe vremea aia strazii inclinate spre Putul cu Apa Rece ...
      Invatam la scoala nr 124 ...
      Offf .... cate amintiri intradevar frumoase :)

      Ștergere
  5. Domnule Anonim, Cred ca este o senzatie absolut speciala sa gasesti pe net poze cu locurile unei frumoase (inteleg) copilarii si, mai mult, cu imaginea casei copilariei si a tatalui. posibil ca sa fi avut copilarii apropiate in timp. Si eu am nostalgia acelor vremuri care, desi aparent mai grele, ne erau facute mai frumoase de parinti, de locuri, de oamenii parca mai frumosi, de varsta inocenta. Astazi parlamentarii sunt lamentabili si vremurile tare amarate... mai ales in Romania...

    RăspundețiȘtergere
  6. Fotografii-document extraordinare. De ce credeti ca dictatorul a demolat acest cartier si nu alte zone invecinate si fara valoare istorica (Ferentari,Rahova)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru ca acea zona este cea mai stabila seismic. De aceea s-a ales distrugerea Uranus-Izvor-Rahova-Antim !!!

      Ștergere
  7. Am locuit 19 ani in apropiere,pe strada Capitan Rafael Feraru,strada care azi nu mai exista,a fost rasa de pe suprafata pamantului ,ca si altele.In fata intrarii la Manastirea Mihai Voda unde se aflau Arhivele Statului,exista un dud urias,unde eu si altii prieteni ne urcam ,deoarece dudele rosii erau grozave la gust.O singura data ,foarte rapid ,am putut sa intram in curte.Adevarat ,zona din punct seismic era cea mai sigura din Bucuresti.De ce ? Deoarece Uranus era singura zona pe stanca !Nu zadarnic a fost construit arsenalul armatei aici.Deci Ceausescu fiind informat de aceasta situatie a dat ordin secret ca intrega zona sa fie distrusa ca sa poata fi construita Casa Poporului !Unele Blocuri si case au scapat ,altele nu ! Ce m-a ingrozit nu a fost nu numai distrugerea unor blocuri relativ noi ci si distrugerea multor manastiri,biserici si conace brancovenesti istorice..A scapat ca prin minune biserica Mihai Voda si Biserica Sf.Apostoli ca si Biserica Schitul Maicilor si Manastirea Antim Ivireanu.S-a incercat si distrugerea bisericii Domnita Balasa dar a intervenit se pare UNESCO ,dar Spitalul Brancovenesc,Opereta,biserica Sf.Spiridon Vechi,biserica Spirea si altele din zona au fost rase cu salbaticie .Iata cat de crestini ortodocsi am fost ! Chiar si templul evreiesc din strada Antim a fost distrus .Ce n-a distrus cutremurul din 1977 a distrus Ceausescu si ,,,altii ! Au fost distruse si poduri de pe Dambovita ! Anonim stie ! dar a fost foarte zgarcit la vorba !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numele meu este barber aurel (relu), am trait 30 de ani, 1954-1984 pe strada Vinatori nr.8. Poate ne cunoastem. E-mailul meu este info@acol-bridgeclub.de.

      Ștergere
    2. Numele meu este Mihai Udriste si cred ca am fost colegi de scoala la 124.In clasa cu Liga Dorin ,Stuparu Mircea ,Amira Bianca...Ce zici?

      Ștergere
    3. Salut Mihai, Numele meu este Cristian Cristescu am locuit pe Orascu 40, poate dai si un semn de viata, cristi.cristescu@gmail.com

      Ștergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Casa fotografului Toma era la numarul 64, nu 66. Am locuit la etajul 2 (Andrei si Banu) si l-am cunoscut pe Relu in copilarie, jucind fotbal pe strada Orascu. Banu, fratele meu, a gaurit cauciucul ingenerului a carui masina este fotografiata pe Orascu! Peste drum, lucuia Naie, si inaintea lui, Catalin Dogoiu. Este incerdibil ca exista aceste fotografii! In mod sigur erau tramvaie pe Izvor, tramvaiul 3 si 8, si mai tirziu, masina 33.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutam baietii Sanmarina!...Sunt Cristi, unul din amatorii de partide de fotbal pe care le incingeam pe Orascu !...cu totii impreuna cu Toasca, Mihai Voda 63, Catalin Mihai Voda 61 si Nae, Orascu 2, eu am locuit in capatul celalalt al strazii Orascu 40, Mi-ar face placere sa schimbam impresii cristi.cristescu@gmail.com

      Ștergere
  10. In caz ca vrei sa vorbim, scrie-mi un e-mail.
    relu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sigur vreau sa vb, atatea amintiri comune ale unui secol trecut inca atat de viu !..cristi.cristescu@gmail.com

      Ștergere
  11. Mihai 18.07.2017

    Am locuit pe Str Putul cu apa rece ....chiar in fata Fabricii de paine...
    Daca , dintre prietenii si partenerii mei de joaca citeste cineva acest mesaj (Radu Lungulescu, Mihai Stoian, Luminita...)ii rog sa ma contacteze...pentru amintiri frumoase ...

    mihaigheorghiu57@yahoo.co.uk

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu am copilarit pe Sf Apostoli colt cu Apolodor , dar nu le vad pe aici , :(

    RăspundețiȘtergere
  13. am locuit pe alexandru orascu nr 7 familia stanciu gion jucam fotbal cu dogioiu catalin nae tanasescu dan andronache serbanoiu brica multi la vremea aia

    RăspundețiȘtergere